Hitekkiä
Timo Noko
2009-05-25 08:58:25 UTC
http://www.flickr.com/photos/timonoko/3561362037/

Kiinnittäkää huomiota oheiseen kytkentäkaavioon. Nokian vehkeissä
oleva indikaattori ei kerro tapahtuuko oikeasti mitään lataamista,
virta voi olla vaikka yksi milli. Siksi tässä on ledi, joka syttyy,
jos virta on yli 150 mA.

Aisantuntematon maallikko voisi väittää että sähköä kuluu 10 watin
vastuksen lämmittämiseen. Mutta se on epäoleellista, ylijännitteellä
pyritään näet siihen että NiMH-akut saadaan kunnolla tyhjiksi, etenkin
jos yksi on Lidlistä ostettu paska. Aurinkosähkö on ilimasta, niinettä
sähköä riittää sinänsä. Tämä kytkentä tuntuu pelittävän myös
puhelimien latauksessa optimaalisen tehokkaasti.

Olosuhteiden niin salliessa NiMH-akkujen rinnalle voi panna myös
aurinkopaneelia, jolloin typerän tuntuinen kaksoislatausmeininki
poistuu.
Jussi Pulkkinen
2009-05-28 04:51:08 UTC
Post by Timo Noko
http://www.flickr.com/photos/timonoko/3561362037/
Mielenkiintoista.

Millainen läpivienti sinulla on akkupaketista? Itse olen joskus
käyttänyt toveri Bilteman toimittamia niittimuttereita sekä aluslevyjä
muovilevyjen ja -kalvojen vedenpitäviin läpivienteihin.

tv jp
Timo Noko
2009-05-28 07:22:35 UTC
Post by Jussi Pulkkinen
Post by Timo Noko
[...]
Mikä läpivienti? Molemmat on samassa pussissa.

3000mAh akuilla kone toimii melkein viikon GPS aktivoituna,
niinettä läpivienti edes aurinkokennoa varten ei ole tarpeellinen.

Jos vikaa pitää löytää, niin se on se että koneen automatiikka
suorittaa Lithium-akun täydennyslatauksia turhan usein
koneen ollessa suspendattuna. Yöksi kannattaa akkupaketti irottaa.