Jokamiehenoikeudet Ahvenanmaalla
p***@gmail.com
2013-09-22 15:57:04 UTC
Tuolla (URL http://sfnet.harrastus.melonta.narkive.com/L8R4kex1/jokamiehen-oikeudet-ahvenanmaalla ) oli kiintoisa keskustelu kahdeksan vuotta sitten.

Itse kysyin asiaa runsas viikko sitten Ahvenanmaan kansanedustaja Elisabet Nauclér'ilta. Hänen mielestään Ahvenanmaalla ovat voimassa samat jokamiehenoikeudet kuin Ruotsissakin. Hänen tietääkseen asaa ei olla koskaan puitu oikeudessa.

Joten oletan, että nämä ikimuistoiset oikeudet ovat siellä samat kuin manner-Suomessa.

tv jp
Mikko Tuumanen
2014-03-02 07:54:06 UTC
Post by p***@gmail.com
[...]
Suomessa jokamiehenoikeudet määritellään ympäri lainsäädäntöä
ripotelluilla säädöksillä, jotka on koottu yhteen tuolla:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/38797
(linkki SY30_2012_Jokamiehenoikeudet.pdf)

Ahvenanmaan tilanne selviäisi ottamalla selvää, mitä noista säädöksistä
Ahvenanmaalla voidaan muuttaa ja on muutettu paikallisesti.

Ruotsissa tulen teko on vapaampaa kuin Suomessa. Erityisesti kannattaisi siis
selvittää, onko Ahvenanmaalla lievennetty Suomen tulenteko "vain maanomistajan
luvalla"-sääntöä.